Oorspronkelijk uitgebracht in 2002 als 'Warcraft 3: Reign of Chaos', werd de game ontwikkeld door Sneeuwstorm en uitgebracht voor Microsoft Windows als onderdeel van een al beroemde Warcraft-videogameserie. Maar pas toen het uitbreidingspakket 'The Frozen Throne' een paar jaar later in 2003 uitkwam, werd Warcraft 3 een essentieel onderdeel van de eSports-scene.
Het zou een constante aanwezigheid worden op verschillende eSports-festivals, zoals de Electronic Sports World Cup, World Cyber Games en World Series of Video Games, om er maar een paar te noemen. Het zou vooral populair zijn in Zuid-Korea en China. Hoewel de populariteit in 2010 enigszins afnam vanwege de introductie van verschillende andere eSports-titels, behield het een sterke aanhang die de afgelopen jaren is gegroeid.
Warcraft 3 speelt zich enkele jaren na de gebeurtenissen van Warcraft II af en volgt het verhaal van de poging van het Burning Legion om de fictieve wereld Azeroth te veroveren met de hulp van een leger van de ondoden onder leiding van de gevallen paladijn Arthas Menethil. Het volgt de Human Alliance, Orcish Horde en Night Elves terwijl ze samenwerken om ze te stoppen voordat ze de World Tree bederven.
Warcraft 3 is een realtime strategiespel dat zich afspeelt in een fantasierijke wereld. Real-time strategie, of RTS, is een subgenre van strategie videogames waarin alle spelers tegelijkertijd in "realtime" kunnen spelen in plaats van om de beurt.
In een real-time strategiespel, zoals Warcraft, positioneert elke speler gebouwen en manoeuvreert eenheden onder hun gedeeltelijke controle om kaartlocaties veilig te stellen en/of de middelen van hun tegenstanders te decimeren. Het is mogelijk om extra eenheden en gebouwen te bouwen in een traditioneel RTS-spel, hoewel dit meestal wordt beperkt door de noodzaak om verzamelde middelen uit te geven.
Kortom, een RTS-game zoals Warcraft omvat het verzamelen van hulpbronnen, basisconstructie, technologische ontwikkeling in de game en indirecte eenheidscontrole.