Als je geïnteresseerd bent in esports, heb je misschien een vacature voor een coach op een universiteit of een kleinere basisorganisatie opgemerkt. Je vraagt je misschien af: "Wat zijn esports-coaches of esports-coaching en waarom zijn ze zo belangrijk voor de game-industrie?"
Een succesvol esports-team heeft een toegewijde coach die hen helpt bij het opstellen van strategieën, het beoordelen van de tegenstand, het opbouwen van teameenheid, het stimuleren van het moreel, het begeleiden van individuele spelers en het winnen van toernooien. Voor maximale resultaten werken esports-coaches samen met esports-executives en esports-analisten.
Coaching in esports omvat het bieden van expertise, het bedenken van strategieën en het bevorderen van cohesie tussen spelers. Als team moeten ze werken aan hun communicatie, speelvaardigheden en het vermogen om persoonlijke problemen los te laten en zich op het team te concentreren. Ze moeten regelmatig dingen doen om hun band met elkaar te versterken.
Hier bespreken we of esports-coachingbanen het juiste pad voor jou zijn, evenals de precieze taken van een esports-coach, hoe die taken kunnen veranderen afhankelijk van de grootte van het team, het type game dat wordt gecoacht, en andere factoren.
In eSports ligt de focus van de coach primair op het team in plaats van op individuele spelers, zoals bij een conventionele manager. Succes zal het resultaat zijn van het verbeterde vermogen van de atleten op het veld en het elimineren van niet-sportieve stress, zoals fysieke problemen en emotionele lasten.
Een esports-coach is verantwoordelijk voor de volgende taken:
Dat is een vrij gedetailleerd overzicht van de taken van eSports-coaches, maar het is belangrijk om te onthouden dat de werklast van de coach kan toenemen of afnemen, afhankelijk van de reikwijdte van het bedrijf dat door de club wordt gepitcht.
Hier gaan we dieper in op wat eSports-coaches doen om ze te verduidelijken.
Als coach moet je streven naar een maximaal overwinningspercentage. Op deze manier wint iedereen: de clubs en de spelers. Daarom is een van de beste benaderingen om dit doel te bereiken, het inschakelen van een eersteklas team met uitstekende strategieën.
Neem als voorbeeld de populaire MMORPG League of Legends. Er zijn meer dan 150 speelbare personages, 180 uitrustingsstukken, vijf spelersrollen, vijf runenroutes, meer dan 55.000 runenpermutaties en updates van het spel om de twee weken, samen met ongeveer elke maand een nieuwe of bijgewerkte kampioen. Er is veel om over na te denken in termen van strategie, waarbij je moet beslissen over personages, runen en builds.
Bovendien is er sprake van een grijs gebied. Elk aspect van het spel, van de gekozen kampioenen tot de gemaakte items tot de cast van de runen, moet flexibel genoeg zijn om zich aan te passen aan de capaciteiten van de andere kant, de vaardigheden van de speler en de spelomstandigheden. Als het andere team bijvoorbeeld een kernkampioen mist die in staat is om magische schade toe te brengen, kan ons team ervoor kiezen om drie tankkampioenen te runnen en onze lichaamsbouw te veranderen om onze verwaarlozing van fysieke schade (bekend als pantser) te verbeteren.
Dit is een heel eenvoudige illustratie van hoe spelers spelmechanismen kunnen aanpassen. De mogelijke acties van elke speler binnen de context van een grotere strategie zijn een ander onderdeel. Een belangrijke focus van games zoals Counter-Strike: Global Offensive en Valorant ligt op deze monteur.
Gebruik de Valorant-map Haven als voorbeeld en concentreer je op de aanvallende kant. De belangrijkste onderscheidende factoren tussen teams, behalve de competentie van hun spelers, zijn de personages die ze spelen, de wapens die ze kopen en de rol die deze factoren spelen in de algemene strategie van het team.
In een spel als Valorant zijn ze gedoemd te mislukken als het team geen slimme strategie toepast. Het is aan de coach om dit plan uit te voeren, aangezien hij minder emotioneel betrokken is bij het spel dan de spelers en het grote geheel kan zien.
Simpel gezegd, het succes van een speler in deze is recht evenredig met hoe goed ze spelen. Het is een win-winsituatie: hoe meer ze bereiken, hoe meer mensen afstemmen en hoe meer geld iedereen verdient.
De coach zal vaak scrims of scrimmages organiseren om de spelers te helpen beter te worden. Om nieuwe tactieken en plannen uit te proberen in een spelachtige setting zonder de druk van echte competitie, bieden verschillende sporten oefenwedstrijden aan tegen teams van vergelijkbare kwaliteit. Er is vaak geen belang bij beide uitkomsten van deze wedstrijden.
Het enige voorbehoud met scrims is dat de andere kant kan anticiperen op en zich kan voorbereiden op uw plan als u het gebruikt.
Het is de verantwoordelijkheid van de coach om effectieve communicatie tussen teamleden mogelijk te maken. Teambuildingoefeningen, aandacht besteden aan wanneer een anders stille speler moet spreken, en het ontstaan van spanningen tussen spelers herkennen en deze aanpakken voordat ze escaleren, zijn allemaal effectieve middelen om dit te bereiken.
Dit is een cruciale overweging voor competitieve teams en deelname aan toernooien. Anders dan bij scrimmages, is de inzet veel hoger in echte games, en de resultaten hebben vaak een directe invloed op de ROI voor de bedrijven die de rekening betalen voor zowel de spelers als de coach.
Als het team niet voldoende kan presteren in deze spellen, kan de coach worden ontslagen, kunnen de spelers hun startposities verliezen en kunnen de organisaties hun salarissen verlagen. Het is aan de coach om te voorkomen dat deze vergissingen ervoor zorgen dat de spelers hun harde werk weggooien.
Zoals bij elk ander bedrijf, moeten professionele esports-organisaties ervoor zorgen dat ze winst maken met hun investeringen. Dit zouden investeringen zijn met een langere looptijd en verwachte financiële voordelen voor het bedrijf.
Als esports-coach wil je natuurlijk dat je spelers hun beste prestaties leveren tijdens wedstrijden, zodat ze zoveel mogelijk bekendheid krijgen. De coach geeft echter af en toe advies tijdens de weinige wedstrijden waaraan een esports-ploeg zal deelnemen. Een ploeg van het hoogste niveau zou geen tijd en geld moeten verspillen aan wedstrijden op een lager niveau, terwijl ze in plaats daarvan kunnen oefenen voor een competitie op een hoger niveau.
Of het team krijgt er positieve publiciteit voor terug, wat leidt tot een stille maar significante voorsprong op de lange termijn op dat gebied. Het kan een liefdadigheidsevenement zijn waarbij de spelers donaties kunnen inbrengen voor het goede doel van hun keuze, en het team krijgt wat positieve pers. Hoewel de algemeen directeur en het teammanagement normaal gesproken verantwoordelijk zijn voor deze beslissingen, kan een coach bij dergelijke gesprekken worden betrokken.
Ten slotte moet het salaris van de eSports-coach worden gerechtvaardigd door de voordelen die hij aan het bedrijf biedt. Als we dat niet doen, zullen we aanpassingen moeten maken aan onze kant van het team.
U moet verschillende overwegingen maken voordat u besluit om al dan niet esports-coaching na te streven. In dit deel zullen we die overwegingen snel doornemen, zodat u kunt beslissen of coach zijn de juiste keuze voor u is.
De mate waarin je het respect afdwingt van de andere spelers is cruciaal. Als je een gamer bent en al het harde werk van de gamers kunt waarderen, krijg je dit. Misschien vind je dit gemakkelijker als je eerdere ervaring hebt als competitieve speler, vooral op hoog niveau.
Er zijn echter veel extra componenten voor een gerespecteerd persoon. Overweeg of u uw atleten met respect behandelt terwijl u uw controlepositie behoudt. Je moet standhouden en je positie verdedigen zonder je kalmte te verliezen of regelmatig in gevechten terecht te komen.
Ben je bereid om je team af te schermen van de buitenwereld en je spelers boven alles te stellen? Hoe goed begrijp je het uiteindelijke doel van het team en de uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd om dit te bereiken?
Alle leiders, maar vooral alle coaches moeten over deze kwaliteiten beschikken. Coaches in zowel traditionele sporten als esports moeten een evenwicht vinden tussen benaderbaar zijn en het respect van hun team afdwingen.
Net als een traditionele sportcoach moet een eSports-coach goed thuis zijn in zowel de gameplay als het competitieve landschap. Het is moeilijk voor te stellen dat een basketbalcoach niet gepassioneerd is door het spel. Hetzelfde geldt voor coaches in esports (hoewel dit, net als in traditionele sporten, slechts soms het geval is voor het management).
Nog een ding dat je nodig hebt, is bekendheid met de lokale concurrentie. Je had op een lager niveau kunnen spelen om daarvan te profiteren, maar het helpt. In plaats daarvan moet je alles leren wat er te weten valt over de competitieve scene, inclusief het terrein van de game, de steeds veranderende meta, de uitdagingen waarmee spelers worden geconfronteerd en de stappen die moeten worden genomen om een team te laten slagen.
Je coachingseffectiviteit en je vermogen om je team te helpen zullen verbeteren als je het advies in de voorlaatste paragraaf opvolgt. Om een oplossing voor dit probleem te vinden, moet u veel tijd besteden aan het leren over het milieu. Echter, met hard werken en zelfdiscipline kan iedereen van een complete beginner veranderen in een kandidaat voor een coachingspositie.
Je zou kunnen stellen dat eSports-coachingbanen de nieuwe 'it'-carrière zijn voor gamers die hun brood willen verdienen door te doen waar ze van houden. Onthoud echter dat je wat tijd en moeite moet steken voordat je jezelf een eSports-coach kunt noemen en eSports-coachingtaken op je kunt nemen. Het is tijdrovend en arbeidsintensief. De sleutel om een geweldige gamer te zijn, is om je te specialiseren in één activiteit. Kijken naar professionele spelers en esports-competities, kun je veel leren over de meta en andere details van de game.
Een esports-coach kan alles van $ 20.000 tot $ 152.000 per jaar verdienen, dus het is duidelijk dat dit een haalbare professionele optie is. Als je hebt wat nodig is om te doen wat eSports-coaches doen, kan het een goed moment zijn om een carrière als eSports-coach te starten als je daar over hebt nagedacht.